[MàJ2] iPhone – SDK pret et monde de l’entreprise en vue

iphone_1.jpg Apple vient de montrer le SDK (bon apparement il n’est pas encore disponnible pour le développeur). Un contenu impressionnant en fait (en anglais evidemment) :

• Apple combined mouse and keyboard Cocoa with our multitouch knowledge to build Cocoa touch for the iPhone SDK.
• Core OS has the OS X Kernel, Lib System, BSD TCP/IP, Sockets, Security, Power Mgmt, Keychain, Certificates, File System, Bonjour
• Took everything we knew about creating stuff with Cocoa and everything about a touch API for iPhone to build Cocoa Touch
• Cocoa is great, but based on mouse & keyboard input
• Used all of the above (except Cocoa) for iPhone OS
• Cocoa, Media, Core Services, CoreOS
• Has all audio/video capabilities: Core Audio, OpenAL, Audio Mixing, Audio Recording, Video Playback, JPG/PNG/TIFF, PDF, Quartz (2D) Core Animation, OpenGL ES
• « The Media layer is everything you’d expect from Apple »
• Also include SQLite, Core Location
• Cocoa Touch: Multi-Touch events/controls, Accelerometer, View Hierarchy, Localization, Alerts, Web View, People Picker, Image Picker, Camera
• Everything is hardware accelerated for performance and long battery life
• OpenGL ES is the embedded version of OpenGL, « absolute screamer » on the iPhone
• Started there and enhanced it to work with the iPhone
• Xcode is our dev environment and what we use to build everything for Mac OS X
• « This is the architecture of the iPhone OS. It is the most advanced platform out there for mobile devices. We are YEARS ahead of any other platform for mobile devices. »
• Integrated documentation, « Shipping a lot of great documentation with the SDK, and you can access it within the software »
• Project management, integrated source control
• Xcode will now code complete for the APIs in the SDK
• Can connect to iPhone like the remote debugger and see live performance of your app on your Mac from the iPhone
• Instruments: « Comprehensive suite of performance analysis tools »
• Do code connections within Interface Builder, connect it right to the code
• All the controls from Cocoa Touch are built right into Interface Builder
• Interface Builder: « Makes building your user interface as simple as drag-and-drop »
• Remote debugger–plug in your iPhone, run it on the iPhone live, but debug from the Mac
• Run your iPhone app in the simulator on your Mac, works great side-by-side with Xcode
• Introducing brand new iPhone dev tool: iPhone Simulator
• See peaks and valleys, realtime data, timeline view, multiple data tracks

Et ce n’est pas fini. Apple va proposer dans une prochaine mise à jour de l’iPhone des fonctionnalités pour l’entreprise:
• Push email, calendar, contacts, global address list
• Cisco VPN, certificates and identities
• WPA2/ 802.1x, security policies
• Device configuration
• Remote Wipe
• Support de Microsoft Exchange par Active Sync OTA

L’iPhone peut maintenant clairement s’attaquer à la chasse gardée de Blackberry et de Microsoft.

Ca bouge ça bouge 🙂

[MàJ] Ca bouge même trop vite
Sur ce BHmag.fr, un bon résumé de la présentation d’Apple.
Sur MacBidouille:
« Scott Forestall a détaillé le nouveau SDK (officiel) permettant de créer des applications natives sur l’appareil.
– Il est identique à celui qu’utilise Apple en interne pour développer ses applications.
– Les mêmes API et outils sont disponibles auprès des développeurs qui pourront en faire autant qu’Apple.
– La base est le Cocoa Touch adapté à l’interface tactile de l’appareil.
– Tout semble supporté, Core Audio, OpenAL Enregistrement audio, Core animation, Open GL ES, la lecture de vidéos, les formats d’image, Core location…

Visiblement Apple a fait de l’iPhone une plate-forme totale de développement. »

Apparement, l’iPhone est très en avance par rapport à ce que peut proposer la concurrence. Ce n’est pas un SmartPhone mais bien un veritable Mac embarqué qui reside dans les entrailles de la machine. En plus, c’est un téléphone UNIX. 😉

[MàJ2]
La vidéo de l’évenement ….